Undgå tilbagefald som eks-ryger med disse tips

- Skrevet af jenschrist

Der er mange mennesker, der oplever tilbagefald efter få måneder, og du skulle jo nødig ende i samme situation. Er du fast besluttet på, at du aldrig skal være aktiv ryger igen, har du allerede taget et vigtigt skridt på vejen.

Undgå at være sammen med rygere

Selvom det af flere forskellige årsager kan være problematisk, bør du så vidt muligt undgå at være sammen med rygere. Rygning er for mange mennesker forbundet med noget socialt, hvorfor det kan være svært at slippe.

Du skal selvfølgelig ikke droppe dine venner eller kollegaer, fordi de ryger, men du bør alligevel forsøge at undgå visse situationer. Går du med rygerne udenfor i pausen, vil du automatisk blive mere fristet til at ryge. Respekterer din omgangskreds dig og dit rygestop, vil de kunne forstå, hvis du tager lidt afstand fra dem, når de ryger.

Find en ny (og sundere) hobby

Som eks-ryger vil du kunne opleve et vis tomrum i din hverdag, som helst skal fyldes ud, hvis du skal minimere risikoen for at blive ryger igen. Såfremt du er vant til at ryge 10-20 cigaretter om dagen, vil du pludselig have en masse tid tilovers, som du kan bruge på en ny og sundere hobby.

Du kan f.eks. vælge at melde dig ind i et fitnesscenter, så du kan forbedre din kondition og opbygge en flot og muskuløs krop. Selvom det ikke kan sammenlignes med rygning, kan det alligevel hjælpe dig med at abstrahere fra din rygetrang og dine abstinenser.

Når trangen er uudholdelig: Damp på en elektrisk cigaret

Bliver din trang så uudholdelig, at du skal have stillet din rygetrang her og nu, bør du fortsat holde dig væk fra den usunde cigaret. Du bør i stedet dampe på en elektrisk cigaret, som er betydeligt mindre sundhedsskadelig.

Det kan være rart at eje en elektrisk cigaret, som man kan finde frem på dage, hvor trangen er umulig at modstå. At vælge dampning frem for rygning er sund fornuft, fordi du ikke udsætter dig selv for den samme sundhedsfare. Elektriske cigaretter forhandles til priser, hvor alle kan være med. Du kan fx. Købe dem hos Pandacig

Vær god til at håndtere eventuel stress

Der er mange rygere, der betragter tobaksrygning som beroligende og afstressende. Rygning har dog ofte den helt modsatte effekt, da rygning medfører abstinenser, som kan gøre dig stresset. Bliver du stresset som eks-ryger, bør du aldrig lade dig friste til at starte med at ryge igen.

Der er mange gode måder at håndtere stress på – uden at ryge. Du kan måske finde ro ved at lytte til afslappende musik eller ved at dyrke yoga. Det vil også være oplagt at stresse af med en omgang massage.

Denne artikel er læst 261 gang(e).
Se flere artikler i kategorien Andet her.

 

Kommentarer til artiklen

Der er ingen kommentare til denne artikel.

 

Skriv en kommentar

Klik for at indsætte: Fed | Kursiv | Link | Billede | Citat | Liste | Kode